Fehérje diéta – mumus, vagy egyszerűen nagyszerű?

0
18
views

Amikor valaki meghallja a diéta szót, egyből a fogyózásra gondol, pedig a diéta nem fogyózást, hanem egy meghatározott cél érdekében összeállított étrendet jelent. Az így keletkező étrendek bizonyos részét persze a fogyás oltárán áldozzák fel és azért vetik be, hogy megszabaduljanak a plusz kilóktól, de kérdés, hogy milyen is az a diéta, ami nem csak a fölösleges zsírt “emészti” le rólunk, hanem meghagyja életünk mozgatórugóit: az izmokat.

3-month-cinch-before-after-side-pics.jpg

Érdemes tudni, hogy ami a tevéknek a púpjuk, az nekünk a hasunk és az úszógumink. Alkattól függően a szervezet ide raktározza el azt a mennyiségű zsírt, amiről úgy érzi, hogy ínséges időkben jól jöhet majd és életet menthet. Persze ideális körülmények között erre sosem lesz szükségünk, mégis a természet megáldott minket ezzel a tulajdonsággal, aminek azért jó páran köszönhetik az életüket, hiszen nem kell ahhoz Bear Grylls-nek lenni, hogy életünkben legalább egyszer el ne tévedjünk napokra úgy, hogy étel híján, a ránk rakódott zsírból “táplálkozzunk”. Régebben voltak erre irányuló kutatások is egyébként, melyekből kiderült, hogy ha egy ember éhezésre kényszerül, a szervezet először az izmait kezdi bontani és csak legvégső esetben nyúl az elraktározott zsírhoz. Ez igen kellemetlen hír nemcsak a kimondottan fogyni vágyóknak, hanem azoknak a nyár közeledtével csak népiesen szólva “szálkásítani” akarnak. Hogyan lehet ezt elérni? Elsősorban a megfelelő étkezéssel. A szervezetünk szerencsére kiszámíthatóan és könnyen kontrollálhatóan működik, olyan, mint egy laboratórium, amit kap, abból dolgozik és szerencsére nem tud mindent kénye-kedvére alakítani, ergó van, amiből nem fog tudni plusz zsírt csinálni és ez nem más, mint a fehérje.

Az ételeknek 3 fő összetevője van: szénhidrátok, fehérjék és zsírok. Minden egyes alkotóelem hormonkibocsátásra sarkallja a szervezetet, így a szénhidrátok inzulin kibocsátást eredményeznek, ami hízáshoz vezet, a fehérje a glukagon termelést segíti elő, ami a fogyás alapköve a zsírok pedig bár nincsenek hatással a hormonjainkra, mégis hosszútávú energiát tudnak biztosítani, persze a megfelelő fajtákat igénybe véve ezekből. A szénhidrátok nem csak a hormonháztartást befolyásolják, hanem a muníciót is megadják a zsír előállítására, ezért a fehérjediéta egyik fontos eleme a szénhidrátok elhagyása. Könnyű ezt mondani persze, főleg egy tipikus magyar embernek, akinek alap a kenyérfogyasztás és a mértéktelen cukorbevitel. A munkám során rengetegen kérnek tanácsot és mindig ezeknek az elhagyása jelenti a legnagyobb gondot és sokaknak emiatt dől dugába a diétájuk. Az édességek redukálása a második csapás, de van egy jó hírünk: 4 naponta lehet szénhidrátot tölteni, no de ne szaladjunk ennyire előre.

before-after-weight-loss-living-a-healthy-life-2-by-panchovilla.jpg

A fehérje diéta lényege nem más tehát, mint a szervezet olyan tápanyagokkal való ellátása, amiből nem tud zsírt csinálni és elraktározni azt. Ha hosszabb időre megvonjuk a szénhidrátokat (amiből a test az energiát nyeri), kénytelen lesz hozzányúlni a rejtett tartalékokhoz, ami az izomzat és az elraktározott zsír. A raktározott zsír nem csak kívül található rajtunk, hanem bennünk is: a hason belül, a belszervek között is jelentős mennyiségű zsír halmozódhat fel, amit viszcerális zsírnak hívunk. Akiknek sörhasuk van, ebből a zsírból raktároztak el rengeteget, melynek leadása létfontosságú, hiszen az így tárolt zsír többek között azért is egészségtelen, mert rendkívüli nyomást tud gyakorolni a belső szervekre, zavarva azok vérellátását és működését, nagyobb elhízás esetén pedig a tüdőket nyomva akár a légzést is. A fehérje diéta során tehát arra fogjuk rávezetni a testünket, hogy ezeket a zsírokat használja fel és a megnövekedett fehérjebevitelnek hála (amiből csak az izomsejteket tudja táplálni) megelőzzük azt a folyamatot, amit egyáltalán nem szeretnénk: az izmok lebontását.

Hogyan néz ki egy jó fehérjediéta?

A neten rengeteg képlet található arra, hogy mennyi fehérjét vigyünk be egy nap alatt, de én mindig azt javaslom elsősorban, hogy a diéta legfontosabb része a megfigyelés. Ha belekezdünk kezdjük az alapoktól, használjunk képletet és vezessünk naplót! Vegyünk egy mérleget és minden reggel álljunk rá. Lehetőleg olyat, ami a testzsír arányát is méri (10 ezer forint körül már kaphatók ilyen mérlegek). A naplóban rögzítsük nem csak a napi elfogyasztott táplálékot, hanem a súlyunkat és a testzsír arányát is. Tudni kell, hogy a zsírégetés nem indul be egyik napról a másikra, kell egy kis idő (legalább 1 hét), amíg a szervezet rájön arra, hogy milyen irányba szeretnénk terelni, úgyhogy legyünk türelmesek. Az étrendhez nagy segítséget nyújtanak a különböző kalóriatáblázatok, használjuk őket! Először számoljuk ki, hogy mennyi a diétát megelőző átlagos napi kalóriabevitelünk. Ebben legyen benne az első szelet kenyértől az utolsó csepp kóláig minden. A diétás étrend elsődleges célja az lesz, hogy ezt a kalóriaértéket leredukáljuk. A fehérjéknek és zsíroknak is van kalóriaértéke, ergó nem feltétlen lesz könnyű feladat az újratervezés az eredeti értékek túllépése nélkül, de hidd el, menni fog! 🙂 Fentebb írtam egy értéket, amit mindenképpen szem előtt kell tartani, ez pedig a 2g / testsúlykilogramm fehérje bevitele / nap, magyarul: ha 80 kg vagy, akkor napi szinten legalább 160g fehérjét kell bevinned ahhoz, hogy az izomtömeged ne szenvedjen kárt a diéta alatt. 16 deka fehérje viccesen hangzik, ki ne tudna meginni pl. 1,6 dl vizet, de a helyzet sajnos nem ennyire egyszerű. Az ételek nagy része tartalmaz fehérjét, de sajnos nem mindig eleget. 100g csirkemellben csak 24g fehérje van, amellett, hogy a húsok közül a 0%-os szénhidrát és 0%-os zsírtartalmának köszönhetően ez a legjobb fehérjeforrás. Ahhoz, hogy egy 80 kilós ember be tudja vinni belőle a megfelelő mennyiségű napi fehérjét, csaknem 70 dkg-ot kellene ennie belőle, ami egy átlag embernek rengeteg lehet még elosztva is. E mellé azért nem árt némi szénhidrát is, amit zöldségekből, zabkorpából érdemes nyerni. A gyümölcsök kerülendők a fruktóz (gyümölcscukor) tartalmuk miatt, amik kiváló táptalajai az ismételt zsírosodásnak. A diéta során tehát törekedjünk arra, hogy a testünknek megfelelő mennyiségű fehérjét együk meg a lehető legkevesebb szénhidrát bevitele mellett.

05-wd1009-MaureenAlbrecht-2.jpg

Csodaszerek vannak?

Csodaszerek nincsenek, viszont van néhány dolog, ami oltári nagy segítséget tud nyújtani:

A megfelelő mennyiségű fehérjebevitel elég nehéz, de a táplálékkiegészítők szerencsére pótolhatják azt a mennyiséget, amit már nem tudunk megenni. A kérdés persze ilyenkor az, hogy mi az, amit válasszunk és a válasz szinte egyértelmű: fehérjét és ha már itt tartunk, nem árt, ha bevetünk egy normálisabb zsírégetőt is. De milyen fehérjét válasszunk? Elsődleges szempont az alacsony szénhidrát tartalom, másodlagos, hogy legyenek benne számunkra kedvező adalékanyagok (vitaminok, emésztőenzimek), harmadlagos szempont az íz (én mindig a csokisra szavazok) és fontos tényező még az ár. Az ár miatt persze sokan szoktak fújni, de ha megnézzük, hogy ugyan ennyi fehérjét fedező csirkemell, annak elkészítési ideje és az evéssel járó kínlódással mennyi pénz / idő jön össze, könnyen rájöhetünk, hogy a fehérjekészítmények ára korrektnek mondható. Amit mi első körben ajánlanánk az az Optimum Nutrition 100% Whey Gold Standard nevű terméke. Instant protein – gyorsan és tökéletesen feloldódik egy-két kevergetésre. Minden egyes adag alacsony, közepes és magas molekulatömegű tejsavó-mikroelemeket, alfa-laktalbumint, glükömakropeptideket, beta-laktoglobulint, G immunoglobulint, laktoferrint, laktoperoxidázt és más növekedést serkentő anyagot tartalmaz, ami segít megőrizni a diéta mellett az izomtömeget. Több mint 3.5 glutamin és glutamin prekurzor, valamint leucin, izoleucin és valin (összesen 5 g) található minden egyes adagolókanálnyi porban.Optimum Nutrition Whey Gold 908g.jpg

 A fehérje mellett nagy segítség lehet egy zsírégető is, amit megfelelő mennyiségű kardiózással karöltve tudja igazán kifejteni a hatását. Erre mi a Hydroxycut Hardcore Elite International-t ajánljuk:

 

MuscleTech Hydroxycut Hardcore Elite International 110kapszula.jpg

Hydroxycut HardcoreŸ Elite szuper thermogén formulájában minden benne van ami számít. Optimális mennyiségű vízmentes koffeinnel – az összetevővel, amely felszabadítja az energiádat és fokozza az összpontosító képességedet – ez a 4 az egyben formula nem csak egy dolgot nyújt neked, hanem szedésekor egyszerre 4 előnyös hatását élvezheted:
– Ultrakemény thermogenezis
– Plusz energia
– Megnövelt koncentrációs képesség
– Hatékony súlyvesztés
Két klinikai tanulmány szerint is a súlyvesztésért felelős összetevő a zöld tea kivonat (C. canephora robusta) hatékony képes a testzsírt csökkenteni. Egyik esetben az alacsony kalóriatartalmú étrend mellett a vizsgálati alanyok súlyát a zöld tea kivonata 60 nap alatt 5 kilogrammal csökkentette, míg a másik esetben mérsékelt testmozgás és alacsony kalóriájú étrend mellett 8 hét alatt több mint másfél kilogrammal.

A Bodynet-nél voltak olyan jó fejek, hogy a két terméket most egyben, Fat Killer Pack néven, jelentős kedvezménnyel tudjátok megvásárolni:

BodyPack.pngHa a cikket elolvastátok és beszereztétek a megfelelő mennyiségű csirkemellet, zöldséget, fehérjét és zsírégetőt és készen álltok a kardiózásra is, akkor nincs más hátra, mint belecsapni a lecsóba és elkezdeni a diétát. Ahogy írunk a változás nem fog egyik napról a másikra bekövetkezni, hagyjatok időt a testeteknek arra, hogy rájöjjön, hogy mit is szeretnétek tőle. Fokozottan figyeljetek a megfelelő mennyiségű pihenésre, hiszen a csökkentett szénhidrátbevitel miatt fáradékonyabb lehet az ember a diéta folyamán. Rendkívül fontos, hogy 0,5-1 kg-nál többet ne fogyjatok egy hét alatt! Ha ennél több a fogyás, az károsan hat a szervezetre és a bőr is megfogja sínyleni, mivel nem lesz elég ideje visszahúzódni és nagyobb súlyvesztés esetén lötyögős maradhat. A napi 8 óra alvás mindenképpen legyen meg és a napot mindig egy pohár frissen facsart narancslével vagy grapefruit-tal kezdjétek. A diétában van azért egy jó dolog is: 4-5 naponta tarthattok egy kis szénhidrát visszatöltést is, amikor lehet bűnözni és megnyugtatni mind a testet, mind a lelket. Ennek azért is van fontos szerepe, mert a szénhidrátok által generált hormontermelés visszaáll a normális kerékvágásba és a szervezed is fellélegezhet legalább egy napra és érezheti, hogy nincsen éhezés, csak egy tudatos étrend.

Ha a diétával kapcsolatban bármilyen kérdésetek van, tegyétek fel nyugodtan, amiben tudunk szívesen segítünk. A cikk elkészítésében segítségünkre volt a Bodynet.hu ahol nem csak a fenti termékeket, de minden más, a fogyáshoz és testépítéshez kapcsolódó táplálékkiegészítőt is megtaláltok! 🙂